Da Jan-Otto fikk tipset leste han om Frode Valland som skulle slutte i stillingen og begynte å tenke at dette kanskje kunne være noe for ham. Han har nylig flyttet til Sandvika etter å ha bodd på Hosle i mange år. Jan-Otto er oppvokst i Bærum og brukte Sandvika mye i ungdomstiden.
«Jeg har mange gode minner fra tiden jeg gikk på Valler videregående, Kadettangen, Løkketangen og padling ved Kalvøya».
«Jeg gleder meg veldig! Jeg bor nå i Sandvika, og etter at vi flyttet hit har vi blitt kjent med byen og området på nytt. Sandvika har allerede mange kvaliteter med kyststien, fjorden med Kalvøya, Kadettangen, Elvepromenaden, elven, parker og marka rett ved. Med utviklingen av nye områder i sentrum, Hamang/Industriveien og Sjøfronten ser jeg et kjempepotensial. Jeg mener vi kan ha ambisjoner om å skape verdens beste by».
Med sin interesse for arkitektur er han glad for at byggene Andenæs skal bygge ser ut til å ha spennende kvaliteter, og ikke grå, store betongmastodonter som man dessverre ser mange steder.
«Jeg håper å kunne påvirke arkitekturen i de nye bydelene som skal utvikles. God arkitektur er viktig for å skape gode byrom vi opplever som hyggelige og trygge».
Før han flyttet hit har Jan-Otto vært kritisk til Sandvika som by. Etter at Storsenteret ble etablert forsvant det gamle sentrum som siden har hatt kjempeutfordringer i mange år. Men nå skjer det spennende ting i byen, nå skapes det nye Sandvika. Det er inspirerende å se hvordan Drammen ble transformert. Før var Drammen et sted du kjørte forbi og ikke et sted det var aktuelt å bosette seg. I dag er byen endret til en helt annen og attraktiv by.
Shoredich i London er et annet eksempel på en bydel som er forvandlet fra et fattig arbeiderstrøk til et populært område med et rikt kunst- og kulturtilbud, hoteller, serveringssteder og nisjebutikker.
Jan-Otto ønsker å bidra til at Sandvika blir et godt sted å være, en by hvor mange har lyst til å bosette seg, jobbe og besøke. Byen må bli relevant og attraktiv for flere innbyggere; studenter, etablerere, barnefamilier og etablerte. Vi må utvikle et bygulv med spennende kulturtilbud, servering og opplevelser. En kvalitet ved Sandvika er størrelsen, der vi kan gå, sparkesykle eller sykle til det meste.
Hva Sandvika skal bli kjent for er for tidlig å si, men Jan-Otto mener det er viktig å utvikle en tydelig identitet, byens DNA og markedsføre denne. Det handler om at flere får opp øynene for alt Sandvika kan by på, i dag og ikke minst i årene fremover.
Jan-Otto drives av å skape og har etablert flere virksomheter; reklamebyrå, forlag og designbyrået Uniform som ble solgt til Allergruppen i 2017. Han har mer enn 25 års erfaring som strateg og rådgiver innen kommunikasjon, utvikling og forvaltning av merkevarer og tjenesteutvikling.
Han har vært med på utvikling av merkevaren og kommunikasjon for restauranter, hoteller og kulturtilbud. I sin tid jobbet han i mange år med bydelen Tjuvholmen. Fra det var en drøm om å skape en ny, attraktiv bydel til det gamle industriområdet ble fylt med boliger, næringsliv, kunst- og kulturtilbud. Andre eksempler på oppdragsgivere er Ekebergparken i Oslo, Grims Grenka (Norges første designhotell) og flere av restaurantene i Fursetgruppen.
Privat er Jan-Otto gift med sin første kone, Cecilie og har tre voksne barn. Han bruker mye tid på hytta på Skeikampen, liker å trene i form av løping, sykling, langrenn, slalåm og toppturer. Han er opptatt av mat og drikke, en interesse han deler med sin bedre halvdel. De har flere gourmetklubber som samles rundt matlaging og turer med matopplevelser. Jan-Otto er også en flittig kulturbruker og driver selv med billedkunst. Han har studio på Flytårnet på Fornebu hvor han skaper kraftfulle malerier i store formater.