Kortreiste påsketurer

Publisert av Anne Jespersen den 30.03.20. Oppdatert 11.05.20.

Bærum kommune har fin kyststi stort sett gjennom hele kommunen:

Kyststi fra Sandvika via Høvikodden til Sarbuvollen

Østover fra Sandvika følger kyststien veien forbi Lakseberget og lille Danmark før du kommer til Sjøholmen. Her kan du følge vannkanten rundt odden, over en fin gresslette med benker, forbi Blommmenholm og Solvik Båtforening og videre til Hennie Onstad Kunstsenter.

Her finner du Høvikodden badeplass og flott sti videre langs vannkanten til Høvikstranda og Veritasparken.

Stien videre østover fra Veritasparken til Sjøskogen, Båtstøjordet og Sarbuvollen badeplass er meget kupert og ikke egnet for sykkel eller barnevogn. Man kan fortsette kyststien nordover til Strand via småveier.

Adkomst: Parkering i Sandvika eller ved Hennie Onstad Kunstsenter.

Kyststi fra Sandvika til Bjørnsvika

Dette er en kort, men flott sti langs sjøkanten. Stien går gjennom den vakre Kjørboparken med flere bygninger fra gamle Kjørbo gård. Den velholdte parken preges av store løvtrær og du finner mange benker for hyggelige pauser, både i parken og helt nede i vannkanten. Lengst vest mot Bjørnsvika er stien dessverre blitt vanskelig fremkommelig, med dårlig underlag og mye busker og kvist. Stien går delvis over privat grunn og ender brått i veikanten lengst vest. Den beste måten å komme tilbake til utgangspunktet er å returnere samme vei man kom. (Sandvika Vel oppfordrer til en opprydning og utbedring av dette flotte, lille turområdet).

Adkomst: Parkering ved Jongsåsveien eller i Sandvika

Kyststi Oksenøya - Holtekilen - Sarbuvollen

Ny flott kyststi langs østsiden av Holtekilen inn til våtmarksområdet innerst i kilen. Flere benker underveis. Kyststien fortsetter i vannkanten utover på vestsiden av Holtekilen før den går opp til villaveier utover til Sarbuvollen.

Adkomst: Liten parkeringsplass på Oksenøya.

Løkkeåsen
Løkkeåsveien er en blindvei på åsen over Sandvika - som starter før rundkjøringen Leif Larsens vei/Engervannsveien/Elias Smiths vei. Følg denne nordøstover, fortsett på gangstien via utsiktspunktet på Løkkeåsen, og videre til enden av Lillehagveien. På utsiktspunktet er det en hyggelig benk - og helt nydelig utsikt over Sandvika og Oslofjorden.

I Bærumsmarka finnes det et stort nettverk av stier spå kryss og tvers - her er 2 favoritter:

Burudvann rundt

Fin skogstur i Lommedalen. Turen starter ved den store parkeringen 1 km sør for Burudvann badeplass. Vi følger grusveiene på vestsiden av vannet og stiger stadig høyere opp i dalsiden. Etterhvert kommer vi over på traktorveier og på toppen oppe i lia, ca. 200 høydemeter over Burudvann begynner stien som vil ta oss ned igjen til sørenden av Burudvann og tilbake til parkeringsplassen.

Adkomst: Parkering ved enden av Burudveien.

Merking: Siste del av stien er blåmerket. Det er en del veier i området så det kan være lurt med kart eller GPS.

Fremkommelighet: Fine grusveier, traktorvei og ganske bratt sti. En del bratte bakker. Deler av turen passer for barnevogn og sykkel. Stien er ikke fremkommelig med sykkel eller barnevogn og krever gode sko.

Øverland/Steinskogen - Muren

Murenveien er en ca. 4 km lang vei som går fra Gamle Ringeriksvei ved Øverland gård nordover til plassen Muren.

Veien går først forbi Øverland og svingen til Ankerveien, et kort stykke sammen med Ankerveien, herfra videre til Saghytta, forbi Sæteren og plassene Holen, Mellom og Veimyr, sidevei inn til Nygård og vei videre til Muren. Veien fikk i 1976 navn etter plassen Muren som var den nordligste av husmannsplassene under Øverland gård.

Et alternativ er å starte turen fra Steinskogen gravlund. Gå gjennom gravlunden, eller ta stien opp til Ankerveien ovenfor p-plassen v/ Gamle Ringeriksvei . Serveringsstedet Gardlaus er nærmeste nabo til gravlunden. 200 m nedenfor Gardlaus kan man svinge inn til venstre og følge Pilgrimsleden; en skogssti som går parallelt med, og ender i Murenveien etter ca. 2 km.

Serveringsstedet Nygård har for tiden uteservering, se deres Facebookside.