Hva er Bærum Frivilligsentral?
– Bærum Frivilligsentral har eksistert i over 30 år. Tidligere var sentralen kommunalt drevet, men er nå en ideell organisasjon
med et styre på 7 personer.
– Vi skaper og initierer møteplasser og aktiviteter i samarbeid med frivillige, det offentlige og andre organisasjoner - noe som
bidrar til at mennesker møtes. Sentralen samarbeider bl.a. med Bærum kommune, Akademiet AS, Bærum Vest Rotary og
Bærum Husflidslag. Vi rekrutterer til frivillig innsats, og tilbyr kurs, nettverk og fellesskap.
– Det er våre ca. 300 engasjerte frivillige som er den store ressursen vår. De bidrar inn i det store mangfoldet av aktiviteter
vi har, og noen deltar på flere arenaer.
– I Sandvika er vi så heldige å ha egen resepsjonstjeneste, som også består av frivillige. Disse 7 i «kontorgjengen» har stor kunnskap om Frivilligsentralen, og er gull verdt i en hektisk hverdag.
– I tillegg til alle aktivitetene har vi «én-til-én tjeneste». Det er frivillige som hjelper til med å kjøre til lege, handle, skifte lyspære, klippe gress, hjelpe med skjemaer, måke snø, osv. Dette er et tilbud man kan spørre om fra gang til gang, altså ikke på fast basis - og er et tiltak som supplerer kommunens tjenester. Tilbudet er gratis, men brukeren må betale kjøregodtgjørelse.
Jorunn Liodden, daglig leder på Bærum Frivilligsentral
Hvilke aktiviteter tilbyr dere?
– Det er et bredt spekter, der det meste er drevet av frivillige. Vi har mange aktiviteter rettet mot integrering og inkludering. Som språkarenaer har vi språkkafé, kurs i Norsk/IKT og Walk & Talk. De siste 1,5 år hatt vi hatt «kreativ arena» på lørdager. I
utgangspunktet som et tilbud til ukrainske flyktninger, men det er nå åpent for alle som vil praktisere eller forbedre sine norskkunnskaper.
– Ellers er det stor spredning i aktivitetene våre, som f.eks. turgruppe for hjemmeboende mennesker med demenssykdom,
strikkekafé, stavganggruppe på Kalvøya, sytreff/redesign, bridge og canasta, ramser Jorunn ivrig opp.
– På torsdager har vi advokatvakt, der frivillige advokater bistår gratis med sin kunnskap inntil en halv time - noe som våre
frivillige organiserer. I tillegg låner sentralen ut møterom ved ledig kapasitet, til små organisasjoner som ikke har økonomi til å leie et sted å være. Til tider er det aktivitet i alle rom på huset - både på dag- og kveldstid, samt i helger.
Walk & Talk er en populær aktivitet - for både frivillige og deltakere
Hvem er de frivillige?
– Vi har selvsagt mange seniorer, men det begynner å bli flere frivillige i 40/50-årene - som er i full jobb. Dette har skjedd etter
pandemien, og er en gledelig endring. Ellers har vi nå enkelte personer helt ned til 18 år, og opp til omtrent 90. Vi har noen som bidrar en gang nå og da, og noen som bidrar aktivt flere ganger i uka, gjennom mange timer. Alle er like velkomne, og vi er utrolig heldige som har så mange engasjerte frivillige i vår kommune.
Hvem er deltakerne?
– De er i alle aldre, og i takt med at samfunnet endrer seg har vi nå deltakere fra mange land og kulturer.
– Folk finner hverandre. Noen blir kjent. De som trenger det, får trygghet i å snakke norsk. Den tryggheten er veldig viktig for å komme videre. Flere går fra å være deltakere til selv å bli frivillige. Det er det som er litt av magien i disse menneskemøtene.
Hva setter du mest pris på med jobben din?
– Jeg syns det er fantastisk fint å jobbe med menneskene som er her på huset, enten det er frivillige eller deltakere. Jeg blir veldig berørt av de magiske historiene som skapes, denne endringen og reisen som skjer ved at to eller flere mennesker møtes.
– Det er en hektisk jobb med aktiviteter fra morgen til kveld - noe som er meningsfullt og givende. I tillegg er det godt å være her, i dette gamle, fine huset som har sjel og en helt spesiell atmosfære. Stedet trekker folk til seg - vi har en jevn strøm av
folk som kommer til oss - som ønsker å bli frivillige eller delta på huset.
Hva betyr frivilligheten for samfunnet?
– Den er viktig på mange plan. Frivillig sektor er samfunnsbyggende, og bidrar med store verdier til samfunnet. Samtidig er frivillige organisasjoner viktige for demokratiet. De er pådrivere og verdifulle kanaler for interessegrupper og engasjerte innbyggere. Møteplassene som skapes bidrar til aktivitet, til å forebygge ensomhet, øker integrering og skaper gode menneskemøter og nettverk. Som igjen bidrar til bedre folkehelse.
– Den kjente frasen «Uten frivilligheten stopper Norge» gjelder i høyeste grad fortsatt. Kommunene bidrar med mye, men frivillighet blir noe annet. Det at mennesker gjør en innsats for andre uten å få betalt for det - og fordi det er lystbetont, er
en enorm ressurs for samfunnet. Frivillig innsats er helt uvurderlig og utgjør en stor forskjell for mennesker... avslutter Jorunn, og haster videre til nye oppgaver.
Foto: Arnold Pedersen / Bærum Frivilligsentral / AJ Design