Gro´s «Godteboutique»

Gro´s «Godteboutique»

Publisert av Anne Jespersen den 21.01.21. Oppdatert 18.02.21.

 – Ja, jeg har nok en eksklusiv profil - noe dyrere enn mellomsjiktet, og jeg er opptatt av god kvalitet og bra snitt, forteller Gro. Når det er sagt, så er ikke alt like dyrt, og dette er klær som varer, som du vil bruke igjen og igjen - i årevis. Hovedtyngden av målgruppen min er kvinner 40+; voksne damer som gjerne vil legge litt ekstra i garderoben, og som tar seg råd til det. Det går mye i klassiske plagg, men mange vil ha innslag av det friske og lekne - og det finner de her. Blant annet har Gro stor suksess med kolleksjoner fra californiske Hale Bob og Johnny Was; litt bohemsk-aktig og veldig populært.

 

Koronaåret
Som for mange andre har koronaåret vært tøft for «Min Boutique». – Mars var utfordrende, jeg stengte butikken 13/3. Ikke fordi det var pålagt, men jeg så ikke noe poeng i å holde åpent. Alt annet stengte, det var ren unntakstilstand i byen. Gro holdt liv i butikken gjennom jevnlig å poste på Instagram og Facebook og på den måten ha dialog med kundene. En og annen stakk innom i ny og ne, men det var ikke mye aktivitet i den perioden.

Våren kom - det var deilig å få åpne, og juni slo til med strålende vær som satte fart i salg av kjoler, skjørt og lett tøy. – Faktisk hadde jeg rekordomsetning i juni, sier Gro, og kombinert med flyttesalg i august ga dette en liten buffer som gjorde at jeg tenkte positivt, at «dette går bra». Dermed kom en ny smittebølge som traff hardt, og bufferen røyk fort. – Den lille erstatningen man får monner ingenting, men for all del - man tar det man får.

Siden har det vært tøft. – Nordmenn pusser opp, går tur, konsumerer mat og drikke - men de kjøper ikke klær og sko, forteller Gro. Denne varegruppen faller mellom 2 stoler. Det har vært litt bittert å lese om «rekordomsetning» i julehandelen. Det gjelder ikke oss, vi solgte nesten ingenting i desember. Det var, og er lite selskapeligheter og anledninger, mange tærer på det man har, sitter i joggeklær på hjemmekontoret og pynter seg i langt mindre grad enn vanlig. 

Gro føler hun er heldig tross alt, hun har klart seg så langt - såvidt. Hun har ikke så høy husleie og heller ikke mange ansatte. Som daglig leder tar hun ikke ut lønn selv, og overlever - men innrømmer at det er tunge dager innimellom. Med fart på vaksineringen håper hun nå det snart er lys i tunellen. 
– Så blir det spennende å se hva som har skjedd med folks handlevaner «på den andre siden». Har flere fått øynene opp for netthandel, er vi blitt mer nøkterne, fått et annet fokus? Det vet man ikke. Mitt konsept passer ikke med nettbutikk. Jeg opererer stort sett med én størrelse av hvert plagg, nettopp for å underbygge det eksklusive, og da nytter det ikke å ha halve kolleksjonen «på reise» rundt i landet. For Gro´s butikk er kjent langt utover Sandvikas grenser. Hun har kunder som kommer kjørende fra mange kanter, ja enkelte helt fra Gol kun for å handle hos henne. 

 

Allsidig bakgrunn

Det var ikke gitt at Gro skulle drive butikk. Hun har bakgrunn fra salg og markedsføring, og har en bachelorgrad innen kunst. Hun bidro til å bygge opp Panduro Hobby i Sandvika i sin tid, og jobbet som kunstner i mange år. Gro har holdt flere separat- og kollektivutstillinger, blant annet på Henie Onstad kunstsenter i 2003, og er innkjøpt av Aust-Agder Sentralsjukehus og Høvik Verk skole. Som om ikke det var nok, jobbet hun i 5 år med kulturelle aktiviteter for brukere ved Hospice Stabekk. En allsidig, kreativ dame med mange baller i luften.

 

Et levende Sandvika

Med tiden meldte det seg et behov for å satse på ett prosjekt. Tanken om å drive butikk hadde ulmet en stund, og da det først var bestemt, gikk det fort. Gro var passert 50 og tenkte "nå eller aldri"; hun kastet seg rundt, og i løpet av få måneder var butikken oppe og stod. I siste liten fikk hun drømmelokalet, rett før hun vurderte Asker istedet. Med «Min Boutique» ville hun være med å skape et levende Sandvika sentrum, og selv om det ikke har blitt helt slik, så er hun optimistisk for fremtiden. Nye lokaler i «Gågata» er avtalt, og hun har goodwill hos huseier som gjerne vil ha henne med videre. – Foreløpig er det for få folk som bor her, men det kommer til å skje masse med «Nye Sandvika». Ressursene og mulighetene her er supre, Sandvika har potensiale til å bli en av Norges fineste byer, avslutter Gro.